شما اینجا هستید

اقتصادی » افزایش تعرفه واردات خودروهای سواری حقیقت دارد؟
گروه : اقتصادی
نویسنده : شکوفه جواهری کاشانی

به گزارش خبرورزان، مخبر، معاون اول رئیس جمهوری در بخشنامه‌ای به وزارت صمت و اقتصاد، اصلاحات تعرفه‌ای ۳۵۴ردیف کالاهای وارداتی و صادراتی را ابلاغ کرده است که در این میان تعرفه خودروهای سواری از ۱۱ تا ۱۷۱ درصد تعیین شده است.

فهرست سود بازرگانی خودروهای سواری نشان می‌دهد که افزایش تعرفه پلکانی بوده و رقم براساس افزایش حجم موتور بیشتر شده است.

طبق این بخشنامه تعرفه خودرو با حجم موتور کمتر از هزار سی سی با افزایش ۱۰ درصدی از ۶ به ۱۶ درصد رسیده است.

تعرفه خودرو با حجم موتور هزار تا هزار و پانصد سی سی با افزایش ۱۵ درصدی مواجه و از ۱۵ به ۶۶ درصد رسیده است.

تعرفه خودرو با حجم موتور هزار و پانصد تا دو هزار سی سی با افزایش ۲۰ درصدی از ۷۱ درصد به ۹۱ درصد رسیده است.

تعرفه خودرو با حجم موتور دو هزار تا دو هزار و پانصد سی سی با افزایش ۴۰ درصدی از ۹۱ به ۱۳۱ درصد رسیده است.

تعرفه خودرو با حجم موتور دو هزار و پانصد تا سه هزار سی سی از ۹۶ به ۱۶۱ درصد رسیده و با افزایش ۶۵ درصدی مواجه شده است و در نهایت خودرو با حجم موتور بیشتر از سه هزار سی سی از ۹۶ درصد به ۱۷۱ درصد رسیده است و افزایش ۷۵ درصدی داشته است.

خبر افزایش تعرفه خودروهای سواری با واکنش منفی میان افکار عمومی مواجه شد و اینطور برداشت شد حالا که قیمت‌ها در بازار کاهش یافته و خبر واردات خودرو جدی‌تر شده مافیای خودرو به دنبال افزایش قیمت خودرو در بازار و یا گران تمام شدن واردات خودرو برای مردم است.

اما این خبر مورد تحلیل کارشناسان بازار خودرو هم قرار گرفت و آنها به ارزیابی افزایش تعرفه و تاثیر آن بر بازار خودرو پرداختند.

علی خسروانی، فعال بازار خودرو با انتشار ویدیویی به توضیح جزییات افزایش تعرفه واردات خودروهای سواری پرداخت و از آن دفاع کرد. او گفت «این تعرفه ها همانطور که مورد تقاضای فعالین و کارشناسان بود پلکانی است، یعنی از ۱۱٪ تا ۱۷۱٪. هرکه بامش بیش برفش بیشتر. مثلا تعرفه خودرو های هیبرید تا ۲۰۰۰ cc معادل ۱۱٪ مشخص شده، خودروهای تا ۱۰۰۰cc مثل میتسوبیشی میراژ ۱۶٪ اعلام شده و اما نکته مثبت اینکه برای بالای ۲۵۰۰ cc نیز تعرفه مشخص شده که حاکی از عزم واردات بالای ۲۵۰۰ است. از ۲۵۰۰ تا ۳۰۰۰ cc تعرفه ۱۶۱ و بالای ۳۰۰۰ تعرفه ۱۷۱ درصد اعلام شده. مثلا خودروی ۴۵۰۰ cc تعرفه ۱۷۱ درصد. اتفاق مبارکی است نمیدانم چرا بد تعبیرشده. احتمالا مافیای عبدل آباد سعی دارد با تمرکز بر عدد ۱۷۱ جلوی ریزش بیشتر قیمت خودرو را ولو برای چند ساعت بگیرد.»

در مقابل اما مهدی دادفر، دبیر انجمن واردکنندگان خودرو در گفتگویی گفته است که «افزایش دو برابری سود بازرگانی نیز اگرچه به طور مستقیم بر قیمت خودروها اثرگذار نخواهد بود، اما با توجه به نوسان نرخ ارز و اینکه قرار است چه نوع ارزی ملاک محاسبه این تعرفه قرار گیرد، قیمت خودرو را تحت تاثیر قرار می‌دهد.»

او همچنین از افزایش تعرفه خودرو برای واردات بر اساس حجم موتور نیز انتقاد کرده و گفته «این سیاست مانند این است که دولت واردات کفش با سایز بیش از ۴۰ را ممنوع اعلام کند یا عوارض گمرکی این کالا را افزایش دهد. حدود چهار سال است که واردکنندگان بحث تعرفه هوشمند خودرو را مطرح می‌کنند که مورد توجه قرار نگرفته است. پیشنهاد ما این است که تعرفه خودروها با میزان آلایندگی و مصرف بنزین کمتر کاهش پیدا کند تا بازار نیز به سمت برخورداری از خودروهایی خوش فروش، کم مصرف با آلایندگی کمتر و البته ایمنی بیشتر سوق پیدا کند. اما برای مثال سیاست‌گذاران تصمیم‌می‌گیرند که واردات خودرو با حجم موتور بیش از دوهزار سی‌سی را ممنوع کنند و متعاقب‌ این تصمیم، قیمت خودرو لندکروز که محصول سال ۲۰۰۸ است در بازار ایران به ۱۰ میلیارد تومان می‌رسد. در حالی که ارزش ذاتی این خودرو بیش از یک میلیارد تومان نیست. بنابراین لازمه برقراری آرامش در بازار خودرو، بازنگری در این سیاست‌هاست.»

مرتضی شجاعی دیگر کارشناس صنعت خودرو هم در گفتگویی به ارزیابی افزایش تعرفه واردات خودروهای سواری پرداخته، او معتقد است که «افزایش تعرفه تا ۱۷۱ درصد مربوط به حجم موتور بیش از ۳ هزار سی سی خواهد بود که در واردات اخیر اثرگذار نخواهد بود چون احتمالا خودرویی با این حجم وارد نخواهد شد. تعرفه این چنینی هزینه واردات را تحت تاثیر قرار می دهد و خودروها با قیمت خیلی بالاتری وارد می شوند و اثر مثبت بر بازار را کاهش می دهند.»

هر چند افزایش پلکانی تعرفه واردات خودرو منطقی است. اما افزایش تعرفه و انتشار این خبر در شرایطی که بحث واردات خودرو پررنگ‌تر شده به مانند سنگ و مانعی برای مشتاقان واردات خودروهای خارجی اعم از مردم عادی و واردکننده‌ها بود.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

پایگاه خبری خبرورزان | با ما به‌روز باشید