شما اینجا هستید

اقتصادی » ‌تغییرات محصولات پتروشیمی
نویسنده : یعقوب صلاحی

به گزارش خبرورزان، نرخ دلار محاسباتی قیمت پایه فرآورده‌های نفتی برای دومین بار در سال، هفته جاری تغییر کرد و از ۳۸ هزار تومان به ۲۸۵۰۰ تومان کاهش یافت.

روز شنبه هفته جاری، انجمن صنفی کارفرمایان صنعت پالایش نفت در اطلاعیه ای، افزایش نرخ دلار قیمت پایه فرآورده‌های نفتی از ۲۸۵۰۰ تومان به ۳۸ هزار تومان را اطلاع رسانی کرده بود.

اما با گذشت دو روز، همین انجمن نرخ دلار را به قیمت های قبلی آن بازگردانده است.

* قیمت‌های پایه محصولات پتروشیمی اعلام نمی‌شود/ اعلام قیمت یک هفته عقب افتاد

در این‌باره مدیریت توسعه صنایع پایین دستی شرکت ملی پتروشیمی در اطلاعیه‌ای اعلام کرد به علت لزوم هماهنگی و یکسان بودن نرخ تسعیر ارز در محاسبات قیمت کل زنجیره خوراک و محصولات پتروشیمی قیمت پایه محصولات پتروشیمی توسط این شرکت در هفته جاری اعلام نخواهد شد.

در متن این اطلاعیه آمده است: با عنایت به اعلام قیمت فراورده‌های نفتی و خوراک های پالایشی بر اساس نرخ دلار ۳۷۹۶۳۰ ریال در ابلاغیه شماره ۱۰۲۴۰ مورخ ۳ تیر ۱۴۰۲ انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پالایش نفت و لزوم هماهنگی و یکسان بودن نرخ تسعیر ارز در محاسبات قیمت کل زنجیره خوراک و محصولات پتروشیمی، مطابق تبصره ذیل ماده ۴ قیمت پایه محصولات پتروشیمی توسط این شرکت در هفته جاری اعلام نخواهد و پس از تعیین تکلیف این موضوع تا آخر هفته، یکشنبه هفته آینده انجام خواهد شد.

* تغییر چندباره نرخ ارز قیمت پایه محصولات پتروشیمی

در سال جاری، این دومین بار است که نرخ دلار محاسباتی برای محاسبه قیمت پایه فرآورده‌های نفتی افزایش و سپس کاهش می‌یابد، در ابتدای سال نیز همین روند تکرار شد و ابتدا معاون اول رئیس جمهور نرخ دلار قیمت پایه محصولات پتروشیمی را نرخ نیمای کشف شده در مرکز مبادله ارز و طلای بانک مرکزی دانست.

سپس رئیس کل بانک مرکزی نرخ دلار محصولات پتروشیمی را همان ۲۸۵۰۰ تومان اعلام کرد.

* تثبیت نرخ ارز برای محصولات پتروشیمی  غیرقانونی است

در همین زمینه رئیس مجلس نیز در نامه‌ای به رئیس‌جمهور، بر غیرقانونی بودن تثبیت نرخ ارز برای محصولات پتروشیمی خبر داده بود.

بازوی پژوهشی مجلس نیز از عواقب دلار ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی در تشدید کسری بودجه سال جاری خبر داده است، بررسی‌ها نشان می‌دهد با توجه به وابستگی بالای منابع هدفمندی در بودجه ۱۴۰۲ به درآمدهای ارزی دولت از محل صادرات فرآورده‌های نفتی،‌ سیاست‌های دولت برای تثبیت نرخ ارز می‌تواند تاثیر بالایی بر تحقق منابع این بخش بگذارد.

براساس محاسبات این پژوهش در مجموع ۸۴درصد از منابع هدفمندی به سیاست‌های ارزی دولت گره خورده است، در چنین شرایطی با تداوم سیاست تثبیت نرخ ارز ۲۸هزار و ۵۰۰تومانی، منابع هدفمندی با عدم‌تحقق حدود ۱۴۸هزار میلیارد تومانی همراه خواهد بود، همچنین اگر نرخ ارز سامانه نیما بدون تثبیت به نرخ ارز مرکز مبادله ارز و طلا (که در حال حاضر معادل ۳۸ هزار و ۶۰۰تومان است)‌ نزدیک شود کسری این منابع کاهش یافته و حدود ۷۰هزار میلیارد تومان خواهد بود.

* چرا سیاست های دولت لحظه ای تغییر می کند؟

در این‌باره صادق محبی، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌‌و‌گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، درباره تغییرات نرخ دلار قیمت پایه محصولات پتروشیمی گفت: این مدل سیاست گذاری و تغییر مداوم نرخ های پایه می‌تواند همه فعالان در این بخش را دچار سردرگمی کند؛ دولت باید در این زمینه پاسخگو باشد که چرا یک سیاست ثابت را نمی تواند تدوین و اجرایی کند.

وی ادامه داد: تغییر نرخ دلار قیمت محصولات پتروشیمی، می تواند این سیگنال را به بازارهای مالی صادر کند که دولت در زمینه ارزی نیز سیاست گذاری خود را تغییر خواهد داد.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان تغییرات به وجود آمده در میزان فروش و سودآوری شرکت های نفتی تاکید کرد: پالایشگاه ها، نفت را با دلار ۲۸۵۰۰ تومان دریافت می کنند. ۸۰ درصد محصول را با نرخ ۲۸۵۰۰ و ۲۰ درصد را با نرخ ۳۸۰۰۰ تومان به فروش می رسانند. ادامه این رویه به شدت می تواند سود این شرکت ها را بالا ببرد.

بنابراین گزارش، نرخ نیما یا نرخ حواله دلار در مرکز مبادله ارز و طلا، به صورت روزانه کشف قیمت می‌شود و میانگین این نرخ در ماه‌های گذشته ۳۸ هزار تومان بوده است.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

پایگاه خبری خبرورزان | با ما به‌روز باشید