شما اینجا هستید

اقتصادی » کاهش ۲۷ هزار و ۹۲۳ واحدی شاخص بورس تهران
گروه : اقتصادی

به گزارش خبرورزان، بورس اوراق بهادار تهران که دیروز شاهد عرضه اولیه یک شرکت معدنی در فرابورس بود و تعداد زیادی از سهامداران در آن شرکت کرده بودند، در یک روند کاملاً ریزشی قرار گرفت، به‌گونه‌ای که شاخص کل با کاهش ۱٫۲۷ درصد نسبت به روز قبل و از دست دادن ۲۷ هزار و ۹۲۳ واحد به رقم دو میلیون و ۱۶۸ هزار و ۲۰۳ واحد رسید.

همچنین شاخص هموزن با از دست دادن ۵۵۴۴ واحد به رقم ۷۵۰ هزار و ۶۳۷ واحد رسید. ارزش بازار در بورس تهران به بیش از ۷ میلیون و ۹۵۳ هزار میلیارد تومان رسید.

معامله‌گران امروز بیش از ۷٫۸ میلیارد سهام و اوراق مالی در قالب ۵۷۹ هزار فقره معامله و به ارزش ۶۳۲۶ میلیارد تومان دادوستد کردند. همه شاخص‌های بورس امروز قرمز شدند، شاخص کل و شاخص قیمت با معیار وزنی ـ ارزشی با کاهش ۱٫۲۷ درصد همراه شد.

این دو شاخص با معیار هموزن با کاهش ۷۳ صدم درصد روبه‌رو شدند. شاخص آزاد شناور ۱٫۱ درصد کاهش یافت. شاخص بازار اول بورس ۱٫۴۷ درصد کاهش یافت و شاخص بازار دوم بورس با کاهش ۱٫۰۵ درصد همراه شد.

امروز نمادهای پتروشیمی خلیج فارس، گسترش نفت و گاز پارسیان، پتروشیمی پردیس، فولاد مبارکه، سرمایه‌گذاری غدیر، ملی مس و پالایش نفت بندرعباس به ترتیب بیشترین اثر کاهشی بر شاخص بورس را از خود به‌جای گذاشتند.


نقشه معاملات امروز بورس تهران

در فرابورس ایران هم اوضاع مناسب نبود، به‌گونه‌ای که شاخص کل در پایان معاملات با از دست دادن ۲۴۰ واحد به رقم ۲۷ هزار و ۷۸۶ واحد رسید.

ارزش بازار اول و دوم فرابورس ایران به بیش از یک میلیون و ۵۲۳ هزار میلیارد تومان رسید. ارزش بازار پایه فرابورس ۴۹۵ هزار میلیارد تومان شد. معامله‌گران امروز بیش از ۴٫۲ میلیارد سهام و اوراق مالی در قالب ۳۴۶ هزار فقره معامله و به ارزش ۳۶۰۴ میلیارد تومان دادوستد کردند.

امروز نمادهای آریاساسول، پتروشیمی زاگرس، ایران خودرو دیزل، مالی سپهر صادرات، صبا تامین، جهان فولاد سیرجان و پتروشیمی تندگویان، به ترتیب بیشترین اثر کاهشی بر شاخص فرابورس را از خود به‌جای گذاشتند.

روز گذشته عرضه اولیه یک شرکت معدنی در فرابورس انجام شد و امروز بازار با کاهش شاخص‌ها مواجه شد. هنوز سرمایه‌گذاران حقیقی در بورس دچار ترس و دودلی هستند، درحالی‌که ذات بازار سرمایه همراه با ریسک و نوسان است و شرکت‌های حاضر دربورس و فرابورس با توجه به اینکه در عالم واقع رشدهای خوبی داشته‌اند، بنابراین پتانسیل رشد قیمت سهام آنها بسیار وجود دارد و اکثر کارشناسان اقتصادی می‌گویند بازار سرمایه نسبت به بازارهای رقیب خود رشد کمتری طی دو سال گذشته داشته، بنابراین سهام ارزنده در این بازار فراوان است، اما برای خرید و فروش سهام  حتما باید مطالعه، مشورت و تحلیل انجام شود.

با توجه به اینکه امسال، سال رشد اقتصادی همراه با مهار تورم است، یکی از سکوهای تامین مالی برای سرمایه‌گذاری و ایجاد رشد، بازار سرمایه است که با ابزارهایی نظیر عرضه اولیه سهام، افزایش شناوری سهام، چشم‌پوشی از حق تقدم و صرف سهام و انتشار اوراق مالی و بدهی می‌توان از این بازار برای تامین مالی شرکت‌ها و تکمیل پروژه‌ها استفاده کرد.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

پایگاه خبری خبرورزان | با ما به‌روز باشید