شما اینجا هستید

اجتماعی » تبریز معدن حماسه است

اسماعیل حاج علیان در حاشیۀ برگزاری هجدهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تبریز در نشستی با نویسندگان جوان، ضمن تاکید بر لزوم مطالعۀ نویسندگان و تسلط بر اتفاقات روز جامعه، گفت: در دوران ما، صفحۀ حوادث روزنامه‌ها بسیار پرطرفدار بود.

نویسندۀ مجموعه داستان «قربونی» ادامه داد: در یکی از مجموعه‌ داستان‌هایم که از سیزده داستان کوتاه تشکیل شده است، شخصیت‌ها را از صفحات حوادث روزنامه‌ها انتخاب کرده، جای آنها را در حوادث عوض کرده‌ام و این‌چنین سیزده داستان کوتاه نوشته‌ام. جابجایی شخصیت‌ها در حوادث، در ان دوران برای من مشق داستان‌نویسی بود.

او افزود: روابط و عناصر اطراف نویسنده و حتی شخصیت‌ها و حوادث داستان‌هایی که می‌خواند، می‌توانند در داستان او نقش داشته باشند.

نویسنده و استاد دانشگاه، در ادامۀ سخن‌هایش گفت: تبریز به نوعی چشم ایران است. آینه‌ای است که همیشه زیبایی‌های ایران را نشان داده و همیشه در مرکز توجه بوده است. به همین سبب، همواره در آماج حسادت‌ها قرار گرفته است. برای همین مدام مورد تهاجم متخاصمین قرار می‌گرفت. اما تبریزی و آذربایجانی‌ها نشان داده‌اند که در دفاع از وطن همواره نقش بسیار مهمی داشته‌اند. حماسه‌های بسیاری از تبریز سرچشمه گرفته است. شخصیت‌های بزرگ و حماسی ما اکثرا از تبریز و آذربایجان هستند.

اسماعیل حاج علیان با اشاره به پژوهش‌هایی که در مورد صفویان، قاجار و جنگ ایران و روس داشته است، گفت: آذربایجان شرقی و تبریز معدن حماسه است. چقدر خوب است که نویسندگان جوان این حماسه‌ها را بازنگاری کنند و خالق حماسه‌ای جدید باشند.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

پایگاه خبری خبرورزان | با ما به‌روز باشید