شما اینجا هستید

اجتماعی » توجه رسانه‌ها به فهم مخاطبان رمز موفقیت آن‌هاست

دومین برنامه نقد و بررسی کتاب ویژه هجدهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تبریز با بررسی کتاب مخاطب شناسی اثر دنیس مک کوایل ترجمه مهدی منتظر قائم برگزار شد.
در این نشست، کتاب مخاطب شناسی با حضور و سخنرانی مترجم کتاب و دکتر سیدحسن آذری معاون پژوهشی صدا و سیمای مرکز استان آذربایجان شرقی مورد نقد و بررسی قرار گرفت.
مهدی منتظر قائم در این نشست با تعریف مخاطب و مخاطب شناسی، انواع مخاطب را در دو گروه مخاطب توده وار و مخاطب گروهی تقسیم و تاثیر متقابل مخاطب بر روی رسانه و رسانه بر مخاطب را تبیین نمود.
استاد دانشگاه تهران در ادامه با تاکید بر این نکته که مخاطبین را می توان در طیف های مختلف دسته بندی کرد، افزود: مخاطبین با توجه به معرفت اجتماعی خود به خوانش پیام های ارسالی رسانه ها کنش نشان می دهند.
منتظر قائم موفقیت رسانه های ملی و محلی را توجه این رسانه ها به فهم مخاطبین خود خواند و خاطر نشان کرد : انسان امری شدنی است و مخاطب انسانی منتقد است که بر اساس فهم اجتماعی خود می تواند پیام های رسانه ها را مورد نقد و انتقاد قرار دهد.
در ادامه دکتر سید حسن آذری با تاکید بر این نکته که معیارهای مختلفی برای مخاطب شناسی در رشته ارتباطات مطرح است، گفت: برخی از این معیارها از مناظری چون جغرافیایی( محلی،  منطقه‌ای و ملی و… )، زمانی( میزان مصرف مخاطب در طول روز) و محتوایی قابل بررسی است.
وی با اشاره به اندیشه های یکی از متخصصان حوزه ارتباطات و جامعه شناسی ، کاستلز به ارتباط دو سویه مخاطب و رسانه تاکید کرد و افزود: بستر تاریخی در این رابطه دوسویه نقش تاثیر گذاری ایفا می کند.
وی در ادامه به نوع دیگری از تقسیم بندی مخاطب اشاره کرد و گفت: مخاطبان به انواع مخاطب جنسی، سنی، قومی قابل تقسیم هستند.
در پایان این نشست به سوالات حاضران در جلسه پاسخ داده شد.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

پایگاه خبری خبرورزان | با ما به‌روز باشید