شما اینجا هستید

اجتماعی » صنعت خیریه تاب آوری حاشیه‌نشین‌ها را افزایش داده است

در این نشست، کتاب حاشیه نشین های تبریز با حضور و سخنرانی نویسنده کتاب و با نکته نظرات دکتر یوسف پاکدامن جامعه شناس مورد نقد و بررسی قرار گرفت.
در ابتدای این‌ نشست دکتر اصغر ایزدی جیران با بیان این‌که در این کتاب صحنه هایی واقعی از زندگی مهاجران روستایی آذربایجان می بینیم که به خاطر نابرابری‌های تاریخی به تپه نشینی در شهر تبریز پناه آورده اند. گفت: تجربه رنج های اجتماعی حاشیه نشین ها در مفاهیم فرهنگی مردانگی، رویارویی طایفه ها، اختلال در نظم قدرت، شکاف نسل ها، نژادگرایی متن نشینان طرد نهادی و مریض شدن قرار گرفته است.
وی ادامه داد: در مقابل فقرای حاشیه نشین تبریز ظرفیت ها و امکاناتی برای خلاقیت و تاب آوردن در شرایط سخت پرورانده اند: فرهنگ سنتی با آیین های حمایتی و هم بستگی های دینی و کردارهای اخلاقی، در غذا خوردن و عاشیق بودن و مقاومت کردن با حرف زدن و پاتوق ساختن.
استاد دانشگاه تبریز افزود: متاسفانه در بحث نژادگرایی فرهنگی به این معضل روبرو هستیم که مردم متن تبریز مردمان حاشیه نشین را غاصبانی تصور می کنند که شهرداری ها حق ندارد به آنها خدمات ارائه بدهد.
وی در ادامه به صنعت خیریه در تبریز اشاره کرد و گفت: این صنعت باعث می شود که فرهنگ گدا پروری و وابسته کردن افراد به آنصنعت ها رشد کند. به همین خاطر است که صنعت خیریه دوست ندارد فقر از بین برود تا کار آنها از سکه نیفتد.
گفتنی است در ادامه این نشست دکتر یوسف پاکدامن جامعه شناس در خصوص کتاب حاشیه نشین های تبریز روایتی مردم شناختی از نکته نظراتی را ارائه داد.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

پایگاه خبری خبرورزان | با ما به‌روز باشید